torsdag den 26. april 2012

Høsttid!

I nogle dage har Just sammen med 25 unge drenge knoklet ude på farmen, for at høste majs. En dag tog vi med derud for at se hvordan det foregik og for at hjælpe. Vi nåede lige at have lidt skole inden vi blev hentet af Ingrid og Odward, et norsk missionærpar. Sammen med pigerne og Susanne kørte vi så derud. Just og drengene var i fuld gang og havde været i gang i en del timer da vi kom. Det er en ret anderledes høst end hjemme. I stedet for mejetærsker høster de majsene med de bare næver. De når ca. at høste ca. 30 rækker om dagen, så det tager noget længere tid end med en maskine.  De gik i rækker med en traktor med vogn bag dem, som blev bakket med dem, efterhånden som de kom frem af.
                                                Så er majshøsten i gang. Op i vognen med dem!
 Efter at bliver introdoseret i hvordan rutinen var, gik vi også i gang med at høste.  Egentligt meget enkelt. Rive majsene af planten, tage alt omkring majsen væk og så smide den op i vognen. Når vognen var godt fuld, satte vi os alle op i vognen, og kørte hen og læssede majsene af. De blev lagt på presenning for at tørre, hvorefter de blev hældt ind i en container. 
Jeg synes det var vildt fedt at komme med ud og se hvordan der foregik og rigtig dejligt at hjælpe lidt til. Det er bare så rart nogle gange at komme ud og rive i noget og lave noget praktiskJ. Min hjælp var dog ikke lang, et par timer, så blev vi færdige med rækkerne for den dag. Det var dog helt fint med mig, og jeg har respskt for drengene og Just som arbejder i så mange timer i den varme.
Drengene er meget forskellige og kommer fra forskellige steder fra, men det var fedt at opleve deres fællesskab. Nogle er kristne andre muslimer, men det virker ikke til at spille noget rolle. De accepterer hinanden, snakker og driller på gode måder. Det var rigtig fedt at opleve, hvordan de bare accepterede hinandens trosretning og havde det godt sammen.

Når man som hvid pige er sammen med så mange drenge, regerer drengene meget forskelligt. Nogle snakker helt vildt, for at få opmærksomhed mens man kan mærke andre egentligt gerne vil snakke, men ikke sådan føre sig frem. Da jeg skar min finger og en dreng kom og hjalp mig, råbte alle straks op, om ”hey nu hjalp han lige en hvid pige, wuuhuu”. Men det var bare så dejligt at mærke at det ikke var med den indsigt han hjalp, han ville bare gerne hjælpe for at være flink. Der gik dog ikke lang tid før det faldt af, men så på med et nyt igen.

Så kom jeg også lidt i gang.  
                                                       Efter majsene var høstet, blev de tørret på en presenning.

                                 
                                                                 Derefter kørt ind i en container
.                                         
                                                              I containeren morede pigerne sig vældig.

Jeg prøvede dog også at få en slags første hjælp mens vi gik i marken. Man kan skære sig ret kraftig på når man river blade og det væk fra majsen, og det skete på et tidspunkt for mig. Jeg gik så bare og suttede blodet af, men hurtigt kom en af drengene med et blad, som han hjalp med at tage om. Så gik jeg der i marken med et blad og lille gren om fingeren
Just har julelys i øjnene når han går derude, og snakke med de unge, det er så fedt at se. Han brænder bare for det, og er kanon til at være sammen med drengene. Han snakker, driller og dele evangeliet med dem.  Den glæde smitter og det er bare så fedt at opleve!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar