onsdag den 11. januar 2012

Chimpanse parken Gombe

Min storebror Michael er kommet på besøg i halvanden uges tid – og det er skønt! J
I fredags tog Mette, Michael og jeg ud til ”Gombe” som er en nationalpark med chimpanser. Kl. 7 om morgenen tog vi med en båd dertil.
Som vi begyndte at sejle der ud, begyndte fiskere fra natte at sejle i land med deres fangst. Vi sejlede langs stranden, og da vi begyndte at nærme os parken, kunne vi se en masse bavianer sidde på stranden. Det var ret sjovt at komme så tæt på dem, så vi rigtig kunne se hvad de lavede.

Bavianer på stranden, på vej til parken
Efter 2 timer ankom vi til Gombe, og blev taget imod af mand som skulle være vores guide under turen. Lige før vi skulle til at begynde på vores tur, begyndte det at torden og lyne udover vandet, mens det begyndte at blæste en del op. Trods en rimelig forudsigelig regnbyge, bestemte vi os for at begynde vores tur ind i skoven. Der gik dog heller ikke lang tid før det begyndte at regne, og vi blev total gennemblødt. Dette gjorde dog ikke det store, for vi havde en kanon guide og efter ca. 15 min. så vi vores første chimpanser.
Om morgenen havde folkene som arbejder i Gombe sendt en mand ud i skoven for at findechimpanserne, følge dem og så kunne guiden kontakte gennem en walktalkie så han vidste hvilken retning vi skulle gå for at findechimpanserne.  I en brucurer havde vi læst at man skulle holde en afstand til chimpanserne på 10 meter, derfor var jeg ret spændt på hvor meget vi kom til at se dem. Dette holdte dog ikke helt. Bedst som vi stod og så på nogle chimpanser inde mellem nogle træer, kom der gående en chimpanse lige forbi. Den krydsede lige stien hvor vi stod og gik derfor lige i mellem os. – det var ret vildt!
Efterhånden flyttede chimpanserne sig, og så flyttede vi med. Vores gode guider førte os vejen frem, om der så var en sti eller ej, fulgte vi hele tiden chimpanserne. Det var virkelig en fantastisk oplevelse, det at følge nogle chimpanser. Skoven vi gik i mindede utrolig meget om en regnskov, så det gjorde det ikke mindre spændende og flot!
Én af de mange chimpanser som vi kom til at se.
Vi kom flere gang utrolig tæt på chimpanserne. På et tidspunkt stod vi og så på en i et træ ca. 5 meter fra os, pludselig kom 3 hunner med børn på maven gående på stien. Vi havde for inden fået at vide at hvis chimpanser kom gåen på stien, skulle vi træde til siden så de kunne komme forbi, så følte de nemlig vi havde respekt for dem. Så hurtigt trådte vi til siden, så de kunne gå forbi, men lige som de stod ved siden af os, begyndte de at råbe helt vildt. Vi havde fået af vide at hunnerne ikke var aggrasive og at deres skrig var for få kontakt med de andre chimpanser, men når da stod der lige ved siden af mig og skreg sådan, kunne jeg ikke andet en blive lidt anspændtJ. De skyndte sig dog hurtigt videre og vi havde fået en fed oplevelse!
Senere holdte chimpanserne en lille pause på deres vandring og vi kunne derfor stå lige under et træ hvor der var omkring 6-10 chimpanser. Derfra kunne vi rigtig se alt hvad de lavede. Det som jeg forbinder chimpanser med, er at de sidder og pille lus på hinanden – og det gjorde de også!
J. Nogle sad og pillede lus, nogle spiste og andre sov i deres hjemmelavede reder. De lavede en rede ved at knække grene ind over hinanden, så kunne de nemt ligge der, det var sjovt at se dem gøre det!
Så skal der pilles lus.

Og en lille middagslur kunne heller ikke være så dårligt
Mens vi stod der begyndte chimpanserne at skændes. De løb efter hinanden i træet og skreg helt vildt. Guiderne fortalte os at grunden til det var, at en af hunnerne var utro, så derfor kom der splid mellem hannerne. Det var også ret sjovt at opleve, og jeg frygtede nogle gange at der ville falde en chimpanse ned i hovedet på mig, mens de løb sådan rundt.J

Efter at have studeret chimpanser i lang tid, gik vi lidt videre rundt i skoven, mens guiden vidste og fortalt forskellige ting, bla. et vandflad. Vores guide var vildt! God til at fortælle en masse og ivrig efter at give os nogle gode oplevelser. Det var fedt at opleve! Han viste os en frugt hvor der var en slags vin inden i. Han fortalte, at hvis chimpanserne spiste 5 af dem, blev de fulde. Nogle steder i skoven stak rødderne fra nogle træer langt op af jorden, og her fortalte guiden at chimpanserne sommetider spillede trommer på. Det er noget af en fest chimpanser kan få! J

Mette ved et træ hvor rødderne stikker højt op over jorden. Her spiller chimpanserne sommetider tromme.
Det var en vildt fed oplevelse at være i Gombe, langt over forventning. Det var så fedt at komme så tæt på chimpanserne og opleve dem rigtig ude i en skov!