tirsdag den 31. januar 2012

Dansk skole i Afrika

Måske er det på tide at jeg får skrevet noget om det jeg faktisk laver hver eneste hverdag , nemlig skolen. Fra mandag – fredag har vi fra kl. 8.30 til 12.00 skole med de tre piger. Det vil sige vi underviser Thea på 8 og Esther på 6, mens Anna på 4 leger, tegner og sådan.
Hver morgen starter vi med ca. 15 minutters gymnastik, og derefter begynder de ”rigtige” timer. De fleste dage slutter vi af med en halv time til en time hvor vi laver noget kreativt sammen.
Mette og jeg har delt det sådan op, at jeg underviser Esther i dansk og matematik og Mette underviser Thea i de fag. Til gymnastik, kreativ og natur teknik er vi så alle 5 sammen.
Natur og teknik om sæbebobler.
Både Thea og Esther bliver undervist i et klassetrin højere, end de skulle have gjort hvis de var hjemme i Danmark. Det har man valgt at gøre, så pigerne har mulig for at indhente noget eller kan koncentrere sig om at falde til, når de kommer hjem til Danmark igen. Thea går derfor i 2 klasse og Esther i 1 klasse.

                                                      En normel skole dag.
Med Esther i 1.klasse, vil det sige, at vi i dansk det første lange tid koncentrerede os om bogstaver og deres lyd, og i matematik om tallene og små plus stykker. På de måneder jeg har undervist Esther, har det i dansk udviklet sig til stavning og læsning, og i matematik til forskellig skal plus og minus stykker. Selvom det stadig er på begynder niveau, så har det virkelig været fedt at se Esther vokse i fagene. At kunne se tilbage på da vi startede, hvor vi kæmpede med at komme til at genkende bogstaverne, til nu at prøve at sætte dem sammen til små ord. – og har virkelig været fantastisk at følge! J Tænk at jeg har været med til at hjælpe hende med at begynde at kunne stave og læse, det er rart fedt!
              Esther i gang med at forme bogstaver af modellervoks, og derefter lave små ord af dem.  
Jeg har gennem min tid hernede, fået mere og mere respekt til mine lærer fra min skolegang, og i det hele taget til lærer. Som lærer kræver det tålmodighed, kreativitet og pædagogik! Det har jeg erfaretJ. Og hold da op hvor jeg synes der til tider har været/ er svært! Tålmodighed med, at nogle ting altså tager tid og skal gentages mange gange, før det rigtig kommer til at sidde fast. Kreativitet til at finde forskellige måder at forklarer og lærer ting på, og til at gøre timerne spændende. Og pædagogik i alt, hvad der har med børn at gøreJ. Der har været, og vil fortsat komme mange udfordringer, men det er også det der gør det vildt spændende!
Hvor er der mange ting som jeg er blevet taknemlig for at jeg bare kan. Ting som bare sidder på rygraden, fordi jeg har lært det i alle mine skole år. Det er ting, som jeg faktisk tager forgivet, som at kunne stave, læse og regne, det er da egentligt fantastisk, og jeg kan faktisk godt synes jeg skylder en tak til alle mine lærer!

                                    Der er ikke mange, der får lov til at holde skole i lærenes senge. :)
Ud over almindelig skole dage, har vi hver torsdag besøg af en lokal dreng, Christoffer på 6 år. Hans mor og far er nogle fantastiske forældre, som har fået øjnene op for at engelsk er en utrolig vigtig ting at kunne, for at komme frem her i Tanzania. Mange skoler i vores områder er ikke specielt gode, og derfor har Christoffers forældre bestemt at undervise ham hjemme. For at styrke engelsk, har de valgt at snakke både engelsk og swahili i hjemmet. For at Christoffer får lidt klassekammerater har vi derfor sagt ja til at han kan komme her hver torsdag, og holde engelskskole med os. Skole og skole er måske så meget sagt, jeg vil sige vi forsøger, men med 4 børn med 4 forskellige aldre og klassetrin, er det begrænser hvor meget reel skole det kan bliver til. Vi prøver dog gennem, lege, spil, bøger, sange, små opgaver og hvad vi ellers kan finde at have lidt engelskskole.

Udover normale skole dage, som også har forgået på stranden og farmen, har vi også emnedage. Indtil videre har vi haft bamsedag, indianerdag og OL dag.
To dage i december inviterede vi Christoffer, hans lille søster Helen og de to nabo børn, Casper og Jackie (som havde juleferie) over til indianerdage. Tøjet blevet skiftet ud med malede indianerdragter og fjer i håret. Skolestuen skiftet ud med en tipi, totempæl og indianerlejr, hvor madpakken blev lavet over bål, og blyanten skiftet ud med slangebøsser med papir strimler til at skyde med. På bålet lavede vi også ler perler, som børnene senere malede og brugte til armbånd. Det var to vildt gode dage, som vi alle virkelig nød! Tænk at kunne sidde i Afrika, i Indianer tøj og laver pandekager over bål, det er altså ikke så ringe endda.
                                             To indianer piger godt i gang med at spise popcorn. :)
                                                                      Hele indianer flokken

I dag har vi lige haft OL dag, hvor de 3 piger, som kom fra landene; Danmark, Norge og Rusland, dystede i mange forskellige discipliner, bla. højdespring, 60 meter og krabbe gang. Det sluttede af med medalje overrækkelse, og OL kage
                                               Danmark, Norge og Rusland er klar til indmarch til OL 2012
                                                Højdespring var også en af disciplinerne på OL dagen.

At gå i skole i Afrika, er anderledes end at gå i skole i Danmark, det kan næsten ikke undgå. Der kan både være pludser og minusser, men alt i alt, synes jeg det går rigtig godt! Jeg nyder i hvert fald at undervise pigerne, og glæder mig over at det er det jeg laver fast hver formiddag! Det er noget som jeg glæder mig til! Sammentidig er det utrolig fedt at det ikke tager al tiden hernede, da jeg virkelig også nyder alle de andre ting som jeg laver. Skolen er en dejlig ting at have fast hver formiddag, og så er det dejligt at lave forskellige ting om eftermiddagen. Hver dag er forskellige, og det er for fedt! :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar